Beter voor mens

Meer smaak en meer nutrioneel evenwicht

Je bent wat je eet,” mag letterlijk genomen worden. Sommige essentiële stoffen moeten we gewoon uit voeding halen, omdat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Een voorbeeld hiervan zijn omega 3-vetzuren, die we onder andere kunnen omzetten in ontstekingsremmende stoffen. Een studie van de Universiteit van Gent toont aan dat de meeste mensen te weinig omega 3 innemen (cfr. Sioen et al. Lipides 2013).

90% van de Belgen haalt de omega 3-minimumnorm van de Hoge Gezondheidsraad niet. Nochtans behoren omega 3, samen met omega 6 vetzuren, tot de meervoudig onverzadigde vetzuren die essentieel zijn voor onze gezondheid. De inname van verzadigde vetzuren is daarentegen te hoog, en overstijgt zelfs de maximale limiet zoals aangeraden door de Hoge Gezondheidsraad.

Lijnzaadveld
1809_HFA_infographieomega3_A5_NL-BR

Waar komen omega 3-vetzuren in voor?

Omega 3-vetzuren zijn essentiële vetten. Er bestaan twee soorten omega 3 die niet verwisselbaar zijn. Onze voeding moet beide soorten aanbrengen. Waar komen ze in voor?

Download infographic

Onverzadigde vetzuren zijn geen boosdoeners voor onze gezondheid, zoals verzadigde dat wel zijn. De Hoge Gezondheidsraad bevestigt dit in zijn recentste rapport en legt de nadruk op een correct en gezond evenwicht. De ideale verhouding inname omega 6 – omega 3 is 4 op 1. In het eetpatroon van de meeste mensen is de verhouding 20 op 1, een opvallend onevenwicht.

Waar haal ik mijn Omega 6 en 3 uit?
Omega 6 zit vooral in oliën: maïsolie, sojaolie, arachideolie, zonnebloemolie en sesamolie. Omega 3-bronnen zijn lijnzaad, koolzaad- en notenolie, soja, vette vis (sardienen, haring, makreel) en eierdooiers.

In ons eetpatroon nemen we dus doorgaans 5 keer zoveel Omega 6 op, als de ideale verhouding Omega 6 en 3 aanbeveelt. Een ruime marge voor een gezonder eetpatroon dus.

De aanpak van Healthy Farming Association levert het wetenschappelijke bewijs dat de consumptie van producten die rijk zijn aan omega 3 wel degelijk een positief effect hebben op de menselijke gezondheid. Zoals voor de preventie van overgewicht, hart-en vaatziekten, diabetes, sommige kankers en neurodegeneratieve ziekten (Bougnoux 1999, Leaf et al. 2003, Calder Ailhaud et al. 2012).

De voordelen voor gezondheid zijn meetbaar en worden erkend door gezondheidsexperts (zoals prof. dr. ir. Stefaan De Smet, department of Animal production UGent).

Het kwaliteitslabel “Beter voor Iedereen - natuurlijke omega 3” gegarandeerd door de Healthy Farming Association vind je in België op varkensvlees* (het meest geconsumeerde vlees ter wereld) en eieren*.

*Te koop bij Delhaize en hoevevlees Casier